Expertisecentrum Prader-Willi syndroom

Expertisecentrum Prader-Willi syndroom logoExpertisecentrum Prader-Willi syndroom logo en titel

Professionals

filter op:
Leeftijd

Repetitief vragen en vertellen

Bij kinderen en volwassenen met PWS komt het herhalen van (dezelfde) vragen, ook wel repetitief vragen, veel voor. Repetitief vragen ontstaat door onduidelijkheid: de persoon snapt de informatie niet, er is een teveel aan informatie/prikkels of de informatie verstoort hun dagelijkse ritme. Ook repetitief vertellen wordt vaak gezien bij mensen met PWS.

Dit gedrag zien we vaak als er iets beloofd wordt wat in de toekomst nog gaat plaatsvinden. Bijvoorbeeld “over een week gaan we zwemmen”: dit is te vaag. Het is voor de persoon onduidelijk wanneer, hoe laat, met wie, waar etc…, dus blijft hij/zijvragen stellen. Geen duidelijkheid geeft stress. Bij een nieuwe vraag is het belangrijk om duidelijk antwoord te geven. Indien de vraag (te) vaak gesteld wordt, kan het gedrag begrensd worden door een limiet te stellen. Bijvoorbeeld: ‘je mag het vandaag maximaal vijf keer vragen’, of ‘je mag het er nog vijf minuten over hebben’ (wijs dit op de klok aan of gebruik een timer). Het is belangrijk om hierin consequent te zijn en niet toe te geven aan de herhalende vraagstelling.

Een andere manier om het repetitief vragen af te remmen is om de persoon met PWS af te leiden met een ander onderwerp of andere activiteit.

Overige artikelen

Een mooie uitleg over gedrag en hoe we dat kunnen zien als communicatiemiddel. Waarom mislukt de communicatie tussen ouder en het kind of leraar en het kind? En hoe ga ik om met uitdagend gedrag?