Wat is nieuw in het ‘Huis van begrip’? – we vragen het Creapolis
In deze nieuwsbrief lanceren we de vernieuwde website van het Huis van begrip, het digitale expertisecentrum PWS. Maar wat is er nu allemaal veranderd? We vroegen het Vincent Meijers en Peter Heijnsdijk van Creapolis Media, het sympathieke mediabedrijf aan het Amsterdamse IJ dat de bouw en de recente upgrade van de website voor zijn rekening nam ...
Wat is er allemaal veranderd ten opzichte van de oude webomgeving?
In overleg met de opdrachtgever, het Prader-Willi Fonds, was het helder dat er op een aantal punten verbeteringen mogelijk waren en dit heeft geresulteerd in:
Een nieuwe startpagina
De oude, statische startpagina bood eigenlijk maar een paar mogelijkheden. De nieuwe startpagina is een veel grotere, langere pagina geworden, waar je doorheen kunt scrollen en waar de inhoud en de beleving van het online expertisecentrum Prader-Willi syndroom in samengevatte vorm al terug te vinden zijn. We noemen zo’n uitgebreide startpagina een ‘one pager’ omdat de belangrijkste onderdelen van het online expertisecentrum op één pagina staan, zonder dat je hiervoor hoeft te klikken.
Betere toegankelijkheid voor smartphones en tablets
Mensen maken meer en meer gebruik van smartphones en tablets. Belangrijkste verschil dat gebruikers zullen merken is dat de website nu geschikter is voor mobiele apparaten en visueel veel aantrekkelijker om te bezoeken. We verwachten dat mensen daardoor makkelijker hun weg op de website zullen vinden en er een prettiger ervaring hebben dan voorheen.
Een website conform de huidige privacywetgeving
Op 25 mei 2018 is de nieuwe privacywet (de AVG) van kracht geworden. Wij hebben een aantal technische aanpassingen aan de website gemaakt, zodat deze volledig voldoet aan de eisen van de AVG. Dat wil zeggen dat alle persoonsgegevens van gebruikers en huisgenoten optimaal zijn beschermd.
Verbeterde huisgenotentoegang
Sinds de lancering in 2016 zag je steeds vaker dat mensen als huisgenoot deelnamen zonder een volledig profiel. Dit kan in de nieuwe situatie niet meer. Je kunt alleen huisgenoot worden als je je profiel volledig invult. Dat wil zeggen dat je je naam opgeeft, een profielfoto meestuurt en dat je opschrijft waaróm je huisgenoot wilt worden. Dit hebben we zo opgezet omdat we ‘rare snuiters’ buiten de deur willen houden. Na aanmelding worden de gegevens gecheckt door de beheerder van het expertisecentrum. Als alles goed en volledig is ingevuld, wordt je officieel ‘huisgenoot’.
Toevoeging van een nieuwsbrief
Het is vanaf nu mogelijk om je aan te melden voor de kwartaalnieuwsbrief van het Huis van begrip. Alle huisgenoten ontvangen automatisch de eerste nieuwsbrief. Wie de nieuwsbrief daarna niet meer wil ontvangen, kan zich afmelden via de link onderaan de nieuwsbrief.
Sociale media
Het Huis van begrip krijgt een eigen pagina op de sociale media kanalen Facebook, Twitter en linkedIn. Wij hebben hiervoor de omslagfoto gemaakt. Voor Facebook hebben we gekozen voor een geanimeerde omslagfoto met bewegende plaatjes en titels. Als je up-to-date wilt blijven via een van deze kanalen ‘like’ dan onze pagina.
Maar ik zie volgens mij meer nieuwe zaken dan jullie nu noemen?
Dat klopt. Een website doorontwikkelen is naast een technisch proces, ook een creatief proces. Als we aan iets werken krijgen we ook nieuwe ideeën en in afstemming met de opdrachtgever hebben we een aantal verfrissende extra’s toe kunnen voegen. Denk hierbij aan:
Roze accentkleur
Het Expertisecentrum bestaat uit een kennisdeel en uit een ervaringendeel. In het ervaringendeel spelen de huisgenoten een belangrijke rol. Vandaar dat wij die een eigen accentkleur hebben gegeven. Het moet speciaal voelen om daar een onderdeel van uit te mogen maken. Een kleine ‘easter egg’ is dat het ‘hart’ icoon in de huisgenoten knop pulserend klopt. Dit komt op meerdere plekken in de website terug.
Uploaden van foto’s
Het uploaden van foto’s is gemakkelijker geworden. Als je bij voorbeeld een foto bij je ervaringsverhaal wilt plaatsen, wordt deze automatisch op de juiste grootte geschaald en toegevoegd aan je verhaal. Het gebruik van foto’s binnen het expertisecentrum is sowieso geoptimaliseerd. Door een ander formaat te gebruiken (16:9 - dit is de breedte-hoogte verhouding die alle tv’s en beeldschermen tegenwoordig hebben) komen foto’s veel beter tot hun recht en maakt het bovendien niet uit of je deze op je telefoon, je tablet, je laptop of je desktop bekijkt.
Korte instructievideo’s
Op bepaalde plaatsten in het expertisecentrum zijn korte instructievideo’s te vinden. Deze video’s zijn bedoeld om uitleg te geven over bijvoorbeeld de aanmeldprocedure tot huisgenoot, de gebruiksmogelijkheden van het ‘ervaringsdeel’ en wat je allemaal kunt doen wanneer je een artikel hebt geopend. De video’s zijn bedoeld om het gebruiksgemak van het expertisecentrum te vergroten.
Wat willen jullie graag nog vermelden?
Alle wijzigingen die wij hebben doorgevoerd, zijn bedoeld om de bezoekers van het expertisecentrum Prader-Willi syndroom een nog beter en nog vertrouwder gevoel te geven.
Hopelijk zijn wij daar met z’n allen in geslaagd!