Expertisecentrum Prader-Willi syndroom

Expertisecentrum Prader-Willi syndroom logoExpertisecentrum Prader-Willi syndroom logo en titel

Ouders & familieleden

filter op:
Leeftijd

Onze keuze voor Jenaplan onderwijs

Nova is in februari 2016 begonnen in een peuterklas met regulier onderwijs op een Christelijk-Protestantse Jenaplan school.

Wij hebben hiervoor gekozen omdat de visie ons aansprak; kinderen zitten in stamgroepen van meerdere leeftijden bij elkaar en leren hierdoor van elkaar. Ouderen in de groep worden gestimuleerd om jongeren te helpen, jongeren worden gestimuleerd om ouderen om hulp te vragen. In de buitenwereld moet je tenslotte ook werken met anderen met verschillende niveaus en daarbij soms hulp geven en soms hulp vragen.
Doordat kinderen langer in één groep zitten (verdeeld in onderbouw, middenbouw en bovenbouw) zit er minder druk op het afronden van een bepaald curriculum in één schooljaar om 'over te kunnen'. De leerkracht volgt een kind langer en kan beter inschatten of een vaardigheid nog extra aandacht nodig heeft of zich juist voldoende heeft ontwikkeld. Als dat niet precies binnen dat ene schooljaar is, kan daar nog aan gewerkt worden, er wordt dus meer rekening gehouden met individueel leertempo.
Dit leek ons voor Nova allemaal erg prettig. Langer dezelfde leerkracht (wat ons rustiger leek), hulp leren vragen en kunnen groeien naar hulp durven geven (ze leert heel veel van kijken naar andere kinderen en trekt zich erg op aan wat 'de anderen' kunnen en zij niet, dat wil ze dan ook leren).
Heel praktisch gezien is dit ook gewoon een school die in de buurt is. Ze leert zo kinderen uit haar eigen buurt kennen en de buurt kent haar ook. We kunnen op de fiets of lopend naar school. Mocht er in de toekomst een overstap naar SBO of SO nodig zijn, dan heeft ze toch ook ervaring met sociale contacten in haar direct omgeving.
De geloofsovertuiging die deze school aanhangt is niet de onze (wij geloven niet), maar wij vinden het niet storend. Er is ook ruimte voor andere geloofsovertuigingen en er is geen indoctrinatie van gedachtegoed, alleen een leidraad waaraan de feestelijkheden zijn opgehangen (er wordt bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan het paas- en kerstverhaal, maar er is geen ochtendgebed).

Tot nu toe (1/2 jaar op school) gaat het goed, maar in de peuterklassen wordt nog niet heel veel van haar verwacht. Ze heeft nu al wel moeite met het 'schakelen' in activiteiten, ze wil bijvoorbeeld een tekening helemaal af maken, ook al is het tijd om buiten te gaan spelen. De leerkracht houdt daar nu rekening mee door haar op tijd te waarschuwen dat er dadelijk wat anders gaat gebeuren. Dat werkt meestal prima.
Op sociaal gebied kan ze nog prima mee komen, ze speelt graag met de anderen in haar klas. Je ziet nu al wel dat ze makkelijker met jongere kindjes omgaat dan met de wat meer wijsneuzerige 6-jarigen in haar klas.
Om de leerkracht meer te kunnen ondersteunen is er een zorgteam voor Nova opgezet, waardoor er mogelijkheden komen om hulp & middelen in te zetten. Zo is er iemand die haar af en toe komt observeren om te beoordelen of het nog goed gaat en wat er aan extra ondersteuning nodig is. Er zal komend jaar een ergotherapeut komen kijken naar de mogelijkheden van een aangepaste stoel. Mogelijk dat er straks weer logopedie nodig is om haar verstaanbaarheid te vergroten. Wij worden bij de gesprekken als ouders & experts goed gehoord.

Het eten gaat ook goed. Ze krijgt fruit, drinken en lunch mee naar school en dat werkt vooralsnog prima. Traktaties mag ze soms hebben en anders krijgt ze een traktatie uit een eigen trommeltje. Bij bijzondere gelegenheden spreken we vooraf af wat Nova mag hebben en houden we er rekening mee de rest van de dag qua calorieën. Er zijn nog geen grote incidenten geweest en we worden op de hoogte gebracht als er wel iets is.

We zijn dan ook erg benieuwd hoe het komende schooljaar gaat verlopen en of ze bij kan blijven, zowel intellectueel als op sociaal vlak. We maken ons wel zorgen over de 'r' in de maand, de periode waarin Nova veel minder energie heeft en veel vaker ziek, en natuurlijk over de sinterklaasperiode, die haar veel extra energie en aandacht kost. Maar zoals haar Opa altijd zegt 'We gaan het meemaken.'

Overige artikelen

De ouders van Adriana

Adriana zit in groep drie van een Mytylschool. Dit is een school voor kinderen met een lichamelijke beperking waar de kinderen net wat meer tijd krijgen om de reguliere lesstof te begrijpen. Aanvankelijk waren we sceptisch. Als moeder had ik er veel moeite mee toen de juf van de reguliere Montessori-basisschool, waar Adriana met vier uur extra begeleiding kleuterde, speciaal onderwijs adviseerde.